Veel gestelde vragen assistentiewoningen

Hieronder proberen wij u een antwoord te geven op tal van veelgestelde vragen, zit uw vraag er niet tussen, aarzel dan niet om contact op te nemen met de voorziening van uw keuze voor meer informatie. Plaatselijke uitzonderingen op de geformuleerde antwoorden zijn steeds mogelijk, voor meer informatie kan u terecht bij de voorziening van uw keuze.

Mag ik roken in mijn appartement ?

Ook hier houden we ons aan de wet: in een openbaar gebouw geldt een totaal rookverbod, met uitzondering van de private ruimtes. U mag dus roken in uw eigen appartement. Toch willen we u dit zoveel mogelijk afraden omwille van het brandgevaar. Voor personeelsleden en bezoekers geldt er in het gehele gebouw een totaal rookverbod.

Ik verhuis naar een assistentiewoning. Wat breng ik mee ?

Uw nieuwe assistentiewoning wacht onbemeubeld op u. Breng dus gerust uw eigen meubels, waardevolle dingen en mooie herinneringen mee zoals vazen, foto's, kussens, een schilderij,... Als het belangrijk is voor u, geven we het een plaats in uw assistentiewoning. Zo voelt u zich meteen thuis. Het appartement mag ingericht worden zoals u het wil. Enkel tapijten raden we af, omdat die al eens valpartijen veroorzaken.

Waarom huren i.p.v. kopen ?

U vermijdt de kopzorgen die u hebt wanneer u een assistentiewoning koopt en geniet van de vele huurvoordelen:

U hebt financiële duidelijkheid. U kent uw dagprijs, en daarin zijn naast de huur ook alle nutsvoorzieningen zoals gas, water en elektriciteit en alle verzekeringen inbegrepen (*). De dagprijs is aanzienlijk lager dan in het woonzorgcentrum en is afhankelijk van het type woning dat u kiest.

U geniet van een erkende assistentiewoning. Dit wil zeggen dat de woning voldoet aan de normen die vooropgesteld worden door de Vlaamse Gemeenschap en het Brussels Gewest. Indien die normen morgen wijzigen, dan zorgt de beheerder van het gebouw voor de nodige investeringen en hij staat ook in voor alle reparaties. U dient hierover nooit moeilijke discussies te voeren met mede-eigenaars.

U kunt altijd 'terug'. Bevalt de woning of de omgeving u toch niet, dan vraagt u naar een andere woning of u huurt gewoon elders. Leert u een nieuwe liefde kennen, dan huurt u gewoon samen. Verhuizen de kinderen naar een andere regio, dan verhuist u mee (de opzeg bedraagt slechts 30 dagen).

U, maar ook uw kinderen, hebben niet de last van het zoeken van een nieuwe huurder of de verkoop van een assistentiewoning als u uiteindelijk liever ergens anders wilt wonen dan waar u enkele jaren geleden voorzien had, als uw partner plots komt te overlijden en uw assistentiewoning te groot is geworden, of als u door omstandigheden dient te verhuizen naar een kamer in een woonzorgcentrum.

U hoeft nooit nog een grote verhuis te maken. Op dezelfde locatie bevindt zich ook altijd een woonzorgcentrum waar u absolute voorrang geniet (**). Zo blijft u in een vertrouwde omgeving.

(*) Dit is niet bij alle assistentiewoningen het geval, neem contact op met de assistentiewoning van uw keuze voor meer informatie.
(**) 
Niet op exact dezelfde locatie, maar wel kortbij voor: Ter Bleuk – Bonheiden; Ennea en Tuin van Myra - Sint-Niklaas; Villa Vitae – Paal; Ursulinenhof – Hasselt; Claire Fontaine – Beveren; Mirab’eau – Hamme.

Kan ik op ieder moment een assistentiewoning komen bezichtigen ?

U bent altijd welkom om een appartement te komen bezichtigen. Hebt u graag meer uitleg of een persoonlijke  rondleiding ? Maak dan vooraf even een afspraak.

Hoe wordt mijn verhuis geregeld ?

Als u wilt verhuizen naar een assistentiewoning, laat u dit even weten aan onze directie. Zij maken dan een afspraak met u en bespreken kort welke documenten in orde moeten gebracht worden. Wilt u graag op voorhand weten wat u nodig heeft ? Neem dan gerust even contact op.

Kleine klusjes, wie doet die ?

Kleine herstellingen of persoonlijke karweitjes zoals kaders ophangen doen wij graag voor u tegen een kleine vergoeding.

Kan ik goederen of geld in bewaring geven ?

De wet bepaalt dat een organisatie zoals uw voorziening geen gelden of goederen mag beheren. We helpen u wel graag bij het zoeken naar een geschikte oplossing.

Mag ik huisdieren meebrengen naar mijn assistentiewoning ?

Sorry, grotere huisdieren kunnen we niet toelaten om gezondheidsredenen van de andere bewoners. Een kleiner  huisdier, waar uw buren geen last van kunnen ondervinden, vormt geen probleem. U begrijpt natuurlijk dat u hier wel zelf zorg voor dient te dragen.

Wie doet de poets ?

De gemeenschappelijke delen poetsen wij regelmatig. In uw assistentiewoning kan u zelf schoonmaken of een beroep doen op een poetsdienst.

Kook ik zelf of wordt er gekookt ?

Dat kiest u zelf. Uw assistentiewoning heeft een eigen keuken. Heeft u geen tijd of zin om te koken? Dan kan u een lekkere maaltijd bestellen in het restaurant.

Wie onderhoudt de tuinen ?

Het onderhoud van de tuinen gebeurt door uw voorziening. Dit is uiteraard inbegrepen in de standaarddiensten van uw assistentiewoning.

Werd er gedacht aan inbraakpreventie ?

De toegang tot de appartementen is afgesloten. Enkel de bewoners kunnen deze ontgrendelen.

Kan ik mijn vaste huisarts houden ?

Uiteraard. De keuze van geneesheer is bij ons volledig vrij.

Waar moet ik zeker op letten bij het verhuizen ?

Om de verhuis naar uw assistentiewoning vlekkeloos te laten verlopen, maakten we voor u een handige checklist. Vraag er zeker naar.

Wat is een erkende assistentiewoning ?

Een erkende assistentiewoning heeft die erkenning ontvangen van de Vlaamse overheid als kwaliteitslabel en moet voldoen aan een hele reeks erkenningsvoorwaarden: slechts 25% van de bewoners mag jonger zijn dan 65 jaar; u heeft volledige vrijheid en privacy; u heeft een vrije keuze qua zorg; u heeft de mogelijkheid om minimum 1 warme maaltijd per dag ter plaatse te nuttigen; er is een garantie op crisis-en overbruggingszorg; het beheer van uw gelden en goederen blijft bij u als individu; er is een interne afsprakennota; er is een verbintenis tot overplaatsing naar een meer passende voorziening bij verhoogde zorgnood; er is overdag en 's nachts altijd iemand beschikbaar bij een oproep; er is gegarandeerde brandveiligheid en aangepaste zonwering waar nodig; er zijn leuningen en handgrepen beschikbaar voor verplaatsingen in het gebouw en er is een oproepsysteem beschikbaar en een oproep mogelijk vanuit elke sanitaire ruimte; het hele gebouw is rolstoeltoegankelijk en er zijn gemeenschappelijke ontmoetingsruimtes.

Hoe zijn de assistentiewoningen ingericht ?

De keuken en de badkamer van de assistentiewoning zijn al ingericht. De overige ruimtes richt u in volgens eigen smaak en stijl.

Mag ik mijn eigen tv, koelkast of microgolfoven meebrengen ?

Ja, natuurlijk. Alle nodige aansluitingen zijn voorzien. Let er wel op dat uw toestel beantwoordt aan de veiligheidsvoorschriften. Enkel tv's met flatscreen worden nog toegelaten wegens brandveiligheidsredenen.

Ik sta op de wachtlijst, maar de vrije plaats komt wat te vroeg. Verschuift mijn naam dan weer naar het einde van de lijst ?

Uw naam blijft gewoon op de eerste plaats staan, tenzij u zelf aangeeft dat u langere tijd wil wachten ?

Hoe groot is mijn assistentiewoning ?

Dit is afhankelijk van voorziening tot voorziening, sommigen bieden enkel één slaapkamerappartementen aan, andere ook twee slaapkamerappartementen. Veel appartementen beschikken bovendien over een eigen terras. Maar misschien is het interessanter als u de appartementen eens in het echt bekijkt. Kom daarom gerust even langs, u bent altijd welkom.

Wie schildert de assistentiewoning ?

Het is uw assistentiewoning, dus u mag hem schilderen zoals u wil. U kan hiervoor familie, kennissen of professionelen  vragen. Ook de kleur kiest u volledig volgens eigen smaak.

Mag ik bezoek ontvangen ?

In uw residentie is iedereen welkom, op elk moment. We hebben dus geen vaste 'bezoekuren'. Uw bezoekers melden zich bij u aan. We vragen wel dat de bewoners en hun bezoekers de rust respecteren tussen 22.00 en 7.30 uur. De toegang tot het assistentiewoningengebouw is beveiligd.

Wat met persoonlijke uitstapjes ?

Als bewoner heeft u een eigen sleutel. U kan dus vertrekken en toekomen wanneer u wilt. De deuren naar de assistentiewoningen zijn standaard gesloten.

Wie doet mijn was ?

Uw residentie heeft een eigen wassalon, met wasmachine en droogkast.

Wat is een assistentiewoning ?

Een assistentiewoning (de vroegere serviceflat) is een aangepaste woning voor senioren met minstens een leefruimte met keuken, een aparte slaapkamer en een aparte badkamer met toilet. De woning is aangepast en veilig, er zijn nauwelijks trappen, er is een noodoproepsysteem en een aangepaste lift. Er zijn ook gemeenschappelijke diensten mogelijk, zoals poetshulp, warme maaltijden of thuisverpleging, en er zijn gemeenschappelijke ruimtes. Er is ook een woonassistent aanwezig en er worden activiteiten georganiseerd ter ondersteuning van het sociaal contact.