Home Zorgthema’s Dementie in onze woonzorgcentra

Dementie in onze woonzorgcentra

Mensen met dementie hebben baat bij een vertrouwde omgeving, consistente routines en activiteiten die hen een gevoel van veiligheid en eigenwaarde geven. Goede zorg is meer dan alleen medisch. Wij geloven in een holistische aanpak met aandacht voor persoonlijkheid, individuele voorkeuren en behoud van identiteit. In dit artikel deelt Dr. Peter Persyn, medisch en ethisch adviseur bij Korian, hoe dementie een plaats heeft in onze woonzorgcentra.

Korian Positive Care

Vergeet dementie, onthoud de mens

“Elke bewoner heeft in principe het recht om zijn eigen dag in te delen, van het moment dat hij of zij wil opstaan tot de activiteiten waaraan hij deelneemt. Wij proberen maximaal rekening te houden met het ritme van elke bewoner.” Dit is maar een van vele voorbeelden hoe we de kwaliteit van leven verbeteren en respect en begrip tonen. “Mensen hebben dementie, maar mogen niet herleid worden tot hun dementie,” vertelt Dr. Peter Persyn. “Wij willen de persoon achter de ziekte zien. We hebben aandacht voor hun verhaal en vermijden labels.”

Een thuisgevoel

Onze bewoners wonen in een huis waar hun gewoonten en voorkeuren zoveel mogelijk worden gerespecteerd. Ons team werkt hard om een plek te creëren waar mensen niet alleen zorg en hulp krijgen, maar ook kunnen meebeslissen over hun dag. “We organiseren activiteiten op basis van de interesses en het levensverhaal van de bewoners,” legt Dr. Persyn uit. Onze focus ligt op wat nog wel kan. Deze aanpak stimuleert zelfstandigheid in een veilige en aanmoedigende omgeving. De tafel dekken, koffiezetten, piano spelen,… – meedoen aan dagelijkse activiteiten helpt bij herkenbaarheid, routine en zelfvertrouwen.

Een van onze huizen, Damiaan, is inmiddels een begrip in Vlaanderen op vlak van jongdementie.

Balans tussen autonomie en geborgenheid

Die balans tussen zelfstandigheid en veiligheid vinden is belangrijk. We respecteren in de mate van het mogelijke de vrijheid van onze bewoners en betrekken ze actief bij beslissingen over hun leven en de zorg die ze krijgen. “Elke stap die we zetten, is in overleg met de bewoner en of de familie. Hun comfort en waardigheid staan altijd voorop” zegt Dr. Persyn.

Er zijn huizen die de afdelingen namen van straten geven en grote stickers op de deuren plakken zodat de bewoners hun kamer makkelijker herkennen. We streven ernaar bewoners met dementie het zo aangenaam en makkelijk mogelijk te maken en hen actief te laten deelnemen aan dagelijkse activiteiten. Sommige huizen hebben gesloten of beschermde afdelingen, in andere huizen zijn de afdelingen open. Ons doel is altijd om een zo open mogelijke omgeving te creëren.

Zorg afgestemd op het individu

Onze zorg is zoveel mogelijk gericht op de unieke behoeften van elke bewoner. We luisteren naar hun levensverhaal, passen onze zorg aan op hun voorkeuren en achtergrond en zorgen ervoor dat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. “We luisteren niet alleen, we horen echt,” of “we proberen echt te begrijpen,” benadrukt Dr. Persyn. “Ook als iemand niet meer kan praten, letten we extra op lichaamstaal en non-verbale signalen.” Deze aandacht voor detail zorgt ervoor dat elke zorgbehoefte wordt erkend.

Er zijn veel van onze huizen die werken met dieren. Dieren brengen vreugde en rust, ze verminderen stress en bevorderen sociale interactie. Bij mensen met dementie kunnen dieren een kalmerend effect hebben en gevoelens van eenzaamheid verminderen. Ze moedigen ook bewoners aan om te bewegen en kunnen helpen bij het oproepen van herinneringen door eenvoudige aanraking of observatie

Of ze werken bijvoorbeeld met de Tovertafel, een zorgtool die ouderen met dementie met elkaar en met hun omgeving verbindt en beweging stimuleert. Daarnaast hanteren we door heen al onze huizen een fixatiearm beleid.

Samen sterker: de rol van mantelzorgers

Mantelzorgers zijn enorm belangrijk in het zorgproces. “We organiseren geregeld avonden waar mantelzorgers vragen kunnen stellen en meer leren over hoe ze het beste voor hun naaste kunnen zorgen,” zegt Dr. Persyn. “Onze deuren staan altijd open voor hun ideeën en feedback.”

Een warm team

“Onze medewerkers en vrijwilligers zijn het hart van onze zorg,” zegt Dr. Persyn. “We investeren in hun ontwikkeling en welzijn, omdat we geloven dat hun tevredenheid direct bijdraagt aan de kwaliteit van onze zorg.”

“Bij Korian gaat het niet alleen om het bieden van zorg, maar om het creëren van een gemeenschap waar elke bewoner, medewerker en mantelzorger zich thuis en gewaardeerd voelt.” eindigt hij.